Методична скарбниця

Сподобалась в Інтернеті презентація. Раджу переглянути і вам.


Посилання на презентацію

Пропонуємо вашій увазі добірку різноманітних вправ, що сприяють формуванню мотивації учнів до навчальної діяльності.
                                     
Українська мова, 7 клас
Тема уроку: Побудова речень з дієприслівниковим  зворотом
          При написанні творів, переказів учні часто припускаються граматичних помилок, як-от: неправильне вживання відмінкових закінчень, граматичних форм слова, неправильна побудова речень, у тому числі і з дієприслівниковими зворотами. Для запобігання таких недоліків учням і необхідно засвоїти правила побудови речень з дієприслівниковими зворотами.
Прийом: редагування речень
Учням пропонується прочитати спроектовані на дошку (записані на дошці) речення, визначити недоліки і виправити помилки, залишивши без змін дієприслівниковий зворот. При виконанні вправи можуть виникнути труднощі. Отже, приходимо до висновку про необхідність вивчення правил побудови речень з дієприслівниковими зворотами.
Вирушивши до лісу, нам було чути пташине щебетання. Подивившись угору, перед нами по небу пропливали дивовижної форми хмарки. Відпочиваючи на лісовій галявині, нам було весело.
Дочитавши повість до кінця, мені стало радісно. Заходячи до кімнати, до мого вуха долетіли дивні звуки.

Українська  література, 6 клас
         Тема уроку: Зовнішня і внутрішня краса людини в оповіданні Спиридона Черкасенка  «Маленький горбань». Образ Павлика
         Прийом: бесіда
         Учитель: Усі ми прагнемо до досконалості: у навчанні, у стосунках з оточуючими тощо, бажаємо бути зовні красивими. Безперечно, краще дивитися на  привабливих, із приємною зовнішністю людей, спілкуватися з ними.
 Але подумайте і скажіть, чи хотіли б ви мати справу з людьми, які красиві зовні, проте мають черству, зрадливу, підступну вдачу? (Звичайно, ні. Такі люди є егоїстами і дбають тільки про себе. Вони можуть зрадити, нашкодити комусь)
- А якщо людина доброзичлива, чесна, справедлива, щира, приязна, але має не дуже привабливу зовнішність чи навіть якусь фізичну ваду, то чи може це стати перешкодою до спілкування з нею? (У жодному разі не може. Важливо те, яка в людини душа)
- У житті відомо багато випадків, коли люди з фізичними вадами досягали значних успіхів, наприклад, параолімпійці. Незважаючи на свої фізичні недоліки, інваліди Вінниччини, прикуті до інвалідних візків, роблять дуже важливу для суспільства справу – вони вчаться занурюватися з аквалангами під воду, щоб потім  очистити підводну частину узбережжя Чорного моря від сміття. А які ви знаєте подібні приклади? (Учні наводять власні приклади)
- Тож сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, яка ж краса головніша – зовнішня чи внутрішня, -  характеризуючи образ головного героя оповідання Спиридона Черкасенка «Маленький горбань».

Українська мова, 6 клас
          Тема: Правильне вживання відмінкових закінчень іменників ІІ відміни чоловічого роду в родовому відмінку однини
         Прийом: створення проблемної ситуації
         Учням пропонується записати спроектовані на дошку (записані на дошці) словосполучення, поставивши іменники ІІ відміни в родовому відмінку однини і зробити висновок - від чого залежить вживання відмінкових закінчень іменників ІІ відміни?
         Подарунок від (Дід Мороз) (-а – назва казкового персонажа, дійової особи)
         Боятися (мороз) (-у – явище природи)
         Шістнадцяте (листопад) (-а – назва місяця)
         Осіннього (листопад) (-у – явище природи)
         Кораблик із (папір) (-у – назва матеріалу)
         Ділового (папір) (-а – термін, чітко окреслений предмет)
         Широкі береги (Дніпро) (-а – назва річки з наголошеним закінченням)     
Від (Дністер) до (Рейн) (Дністра - назва річки з наголошеним закінченням;           Рейну - назва річки з наголошеним коренем).
Висновок: Вживання відмінкових закінчень іменників ІІ відміни в родовому відмінку однини залежить від їхнього лексичного значення. Отже, необхідно з’ясувати, які іменники ІІ відміни в родовому відмінку однини мають закінчення  -а, -я, а які - -у, -ю.


Українська література, 6 клас
         Тема уроку: Календарно-обрядові пісні
         Прийом: дешифрування
         Розкодувати тексти прислів’їв, використавши сусідні літери алфавіту (назад чи вперед), записати прислів’я на дошці. З’ясувати, якою темою  прислів’я пов’язані між собою і який зв'язок між прислів’ями та календарно-обрядовими піснями.
         Закодовані прислів’я:
1)    Опзїґд ляї – опн ждлкь ґаяї. (Прийде май – про землю дбай)
2)    Бкисйт ґдмщ – юй пий. (Влітку день – як рік)
3)    Йпярмя нримщ рмноялз. (Красна осінь снопами)
4)    Внстї бкисйт рямз, я бжзлйт – бнжя. (Готуй влітку сани, а взимку – воза)
        


Українська мова, 9 клас
         Тема уроку: Смислові зв’язки і розділові знаки у безсполучниковому складному реченні (урок узагальнення і систематизації знань)
         Прийом: завдання на встановлення відповідності
         Встановити відповідність між спроектованими на дошці реченнями, смисловими зв’язками та розділовими знаками. Записати відновлені речення, усно пояснити правила розстановки розділових знаків у безсполучниковому складному реченні.


    Розділові            Смислові                 Приклади   
       знаки                зв’язки                       речень

Тире
Швидка зміна
подій
1.Гляне / холодною водою обіллє.
Тире
Одночасність
дії
2.Над вченими хай сяє моральне табу / жодного грама науки для зла.
Двокрапка
Наслідок
3.Не русалонька блукає / то дівчина ходить.
Кома

        
Пояснення
4.Посієш вчасно / вродить рясно.
Двокрапка
Протиставлення
5.Буйно розрослися трави й кущі / потемнішало листя на деревах / тільки де-не-де майне білим рукавом береза.
Тире
Умова
6.У повітрі без угаву гули літаки / відбувалися навчальні польоти.
Тире
Час
7.Вітер війнув / посипалося листя з клена.
Тире
Причина
8.Скажу тільки одне / хочеться, так хочеться мені вчитись.
Тире
Послідовність дії
9.Натиснув на кнопку / гримить дзвін.
Кома, крапка з комою
Доповнення
10.Зійде сонце / утру сльози.
Двокрапка
Порівняння
11.З осокорів тихо сіяв морозний пил / галасувала навколо снігової баби дітвора / дзеленчав шкільний дзвінок.


Отже, заняття з української мови намагаємось будувати так, щоб кожен із проведених видів робіт виконував свою роль у формуванні певного комунікативного вміння, щоб учні успішно оволодівали і монологічним, і діалогічним мовленням, спираючись на знання про текст, стилі, типи, жанри мовлення, ситуацію спілкування, набували культури мовлення. Комунікативна діяльність здійснюється під час розв’язання учнями системи усних і письмових мовленнєвих завдань, розташованих у порядку зростання їх складності. Такі уроки цікаві учням, адже на них створюються етюди, художні пейзажі, роздуми, сенкани, есе, асоціативні ряди.
Для формування комунікативної компетентності доцільно , в першу чергу, використовувати можливості продуктивного навчання, а саме:

1.     Обговорення проблем.
2.     Формування власної точки зору.
3.     Вміння доводити власну позицію.
4.     Розвиток культури мовлення.
5.     Вміння презентувати свій продукт.
6.     Можливість для безпосереднього спілкування.
7.     Адекватне ставлення до критики.
8.     Стимулювання критичного ставлення до себе.
9.     Вміння адаптуватися в мовному середовищі.



Великі можливості для цього дає позакласна робота, зокрема конкурси на кращого читця поетичних творів, виступи учнів на різноманітних ранках та вечорах ( див. додаток : розробка позакласного заходу з літератури «Живи в мені! Ти спів святий Тарасе»)

Немає коментарів:

Дописати коментар